Δευτέρα, 5 Σεπτεμβρίου 2011

Γνώση και ενημέρωση: σύμμαχοι των γονιών στην αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών

Το καλοκαίρι τελείωσε και η νέα σχολική χρονιά είναι προ των πυλών για τους μαθητές. Νέα τάξη, περισσότερα μαθήματα, ίσως καινούρια δασκάλα, είναι κάποιες από τις αλλαγές που θα συναντήσουν και θα αντιμετωπίσουν οι μαθητές. Μάλιστα, αν κάνουμε λόγο για τα «πρωτάκια», η μετάβαση από το νηπιαγωγείο και η είσοδος του παιδιού στο σχολείο αποτελεί σημαντικότατο ορόσημο στη ζωή του και καλό είναι να γίνεται με ιδιαίτερη προετοιμασία και υποστήριξη από τους γονείς.

Εξάλλου, οι γονείς, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής του παιδιού τους, είτε αυτό είναι στα πρώτα του σχολικά βήματα, είτε βρίσκεται στις τελευταίες τάξεις του λυκείου, είναι οι καθημερινοί και άμεσοι αποδέκτες της προόδου του, των δυσκολιών του και της συνολικής γνωστικής του ανάπτυξης.

Είναι λοιπόν μεγάλης σημασίας τα εξής: αφενός ο μαθητής, να αισθάνεται πως οι γονείς του είναι δίπλα του και τον στηρίζουν σε περίπτωση κάποιας δυσκολίας, αφετέρου οι ίδιοι οι γονείς, να γνωρίζουν ποιος είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να την αντιμετωπίσουν, αλλά και πότε και πού να απευθυνθούν αν χρειαστεί μια επαγγελματική υποστήριξη και καθοδήγηση.

Πιο συγκεκριμένα, οι συνηθέστερες δυσκολίες που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο γονέας είναι η άρνηση του παιδιού να διαβάσει, η χαμηλή του απόδοση και η δυσκολία στη συγκέντρωση.

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω και ανάλογα βέβαια με το βαθμό, τη συχνότητα και τη φύση των δυσκολιών, ο μαθητής μπορεί να παρουσιάσει μειωμένη αυτοεκτίμηση, συναισθηματικά προβλήματα, περιστασιακή απροθυμία να πάει στο σχολείο ή ακόμα και σχολική άρνηση.

Ο κυριότερος «σύμμαχος» του γονέα, όπως ήδη αναφέρθηκε είναι η γνώση. Εάν οι γονείς γνωρίζουν ότι το παιδί τους ίσως αντιμετωπίσει κάποιες δυσκολίες, λιγότερο ή περισσότερο σοβαρές, στο σχολείο, είναι υποψιασμένοι και προετοιμασμένοι και κατά συνέπεια θα αντιδράσουν πιο ψύχραιμα και αποτελεσματικά.

Η γνώση και η ενημέρωση, στις μέρες μας περισσότερο από ποτέ, είναι άμεσα διαθέσιμη από πολλές πηγές, όπως: ανοιχτές ομιλίες ή ημερίδες που διοργανώνονται από τους συλλόγους γονέων ή των δασκάλων, από τα μμε δημοσιεύοντας άρθρα ειδικών ή προβάλλοντας εκπομπές αντίστοιχου ενδιαφέροντος, από το διαδίκτυο μέσ’ από ενημερωμένες και εξειδικευμένες ιστοσελίδες, ή από κάποιον ειδικό, κλείνοντας ένα διαπροσωπικό ραντεβού.

Μάλιστα, λόγω της γνώσης και της ενημέρωσης γύρω από τις μαθησιακές δυσκολίες, οι εκπαιδευτικοί είναι σε θέση να τις επισημαίνουν έγκαιρα μέσα στην τάξη και να ενημερώνουν τους γονείς, ενώ οι τοπικές κοινωνίες δείχνουν μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και θετική ανταπόκριση.

Τελικά, συνειδητοποιώντας ο γονέας όλα τα παραπάνω και ιδιαίτερα ότι δεν καλείται μόνος του να αντιμετωπίσει τις ενδεχόμενες μαθησιακές δυσκολίες
του παιδιού του, αλλά αντίθετα μπορεί να έχει αξιόλογη ενημέρωση και υποστήριξη, νιώθει αναμφίβολα μεγαλύτερη σιγουριά και αισιοδοξία την οποία και μοιράζεται με το παιδί του.



Φαιδώρα Ρίζου

Ειδική Παιδαγωγός, ΜΑ

www.eidikipaidagwgos.blogspot.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου