Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

Δημιουργώ & μαθαίνω: 4 καλοκαιρινές δραστηριότητες στο σπίτι



Με το κλείσιμο των σχολείων το καλοκαίρι, πολλοί είναι οι γονείς που προβληματίζονται για τη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των παιδιών μέχρι να πάνε διακοπές. 

Καταρχάς, αξίζει να τονίσουμε πως τα παιδιά έχουν ανάγκη, ειδικά μετά από μια απαιτητκή τις περισσότερες φορές σχολική χρονιά, να ξεκουραστούν, να "ξεδώσουν", να ασχοληθούν με δραστηριότητες που είτε δεν είχαν τον χρόνο να το κάνουν ή δεν τους επιτρεπόταν από τους γονείς. Βέβαια πάντα με γνώμονα το μέτρο και τη λογική όσον αφορά την ποιότητα και την ποσότητα αυτών των δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα, ο έφηβος γιος μας θα παίξει παιχνίδια στον υπολογιστή, αλλά όχι καθημερινά απ' το πρωί ως το βράδυ. Δίνουμε λοιπόν έμφαση σε ασχολίες που ευχαριστούν τα παιδιά. 

Υπάρχουν ωστόσο δραστηριότητες που να είναι μεν ευχάριστες, να χαρακτηρίζονται όμως παράλληλα κι απ' τον δημιουργικό και εκπαιδευτικό τους χαρακτήρα, ούτως ώστε ο μαθητής να διατηρεί μια επαφή με τη μαθησιακή πραγματικότητα  και η επαναφορά στη σχολική καθημερινότητα να γίνει πιο αποτελεσματικά; Ιδιαίτερα αν μιλάμε για έναν μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες, κάτι τέτοιο θα ήταν  ιδιαίτερα ωφέλιμο.

Ακολουθούν 4 ενδεικτικές δραστηριότητες οι οποίες μπορούν να γίνονται είτε κυκλικά, δηλαδή μια κάθε ημέρα ή 2- 3 απ' αυτές σε διαφορετικούς χρόνους μέσα στη μέρα. Προτείνουμε στο παιδί μας αυτες τις δημιουργικές ενασχολήσεις, ιδανικά συμμετέχουμε και μεις όπου και όσο μπορούμε, σεβόμενοι πάντα την επιθυμία του να απασχοληθεί μ' αυτές λίγο, πολύ ή και καθόλου και τις προσαρμόζουμε σύμφωνα με τις ιδιαίτερες προτιμήσεις και δυνατότητες του και φυσικά την ηλικία του.

    Δημιουργώ..
1. Μια καλοκαιρινή ιστορία:
Μπορεί να είναι μια αφήγηση ή μια γραπτή ιστορία ή και τα δυο. Δίνουμε ιδέες, καποιες λέξεις κλειδιά ίσως και κάποιους θεματικούς άξονες στο παιδί, για παράδειγμα τα πρόσωπα της ιστορίας, το μέρος, τι συμβαίνει κλπ. Φυσικά ενθαρρύνουμε πολύ τη φαντασία και την αυθόρμητη σκέψη του παιδιού κάνοντας ανοιχτού τύπου ερωτήσεις. 
Το ζητούμενο είναι να προκύψει μια καλοκαιρινή ιστορία με αρχή μέση και τέλος, αλλά ακόμα κι αν μείνει ανολοκλήρωτη επαινούμε το παιδί για την προσπάθεια του. Επίσης, κάποιες ζωγραφιές του παιδιού με έναν ήρωα της ιστορίας του ή ένα καλοκαιρινό τοπίο θα μπορούσαν να διακοσμίσουν την ιστορία και να κάνουν την όλη διαδικασία της γραφής πιο ελκυστική. Η ανάγνωση κάποιων αντίστοιχων καλοκαιρινών ιστοριών από βιβλία ή παραμύθια για να πάρει ίσως κάποιες ιδέες και έμπνευση είναι σίγουρα βοηθητική, δημιουργική και αποτελεί μια παράπλευρη "κέρδος" για το παιδί αυτής της δραστηριότητας.
Και μαθαίνω: δημιουργική σκέψη και φαντασία, εμπλουτισμός λεξιλογίου, γραπτή/προφορική έκφραση, λεπτή κινητικότητα, συγκέντρωση προσοχής.


2. Ένα κολάζ για το καλοκαίρι
Το κολάζ μπορεί να αφορά το καλοκαίρι που έρχεται (πώς θέλει ή φαντάζεται ότι θα περάσει το παιδί) ή ένα περασμένο καλοκαίρι που είχε περάσει αξέχαστα. Φωτογραφίες, εικόνες ή και λέξεις από περιοδικά/εφημερίδες, κάποια μικροαντικείμενα, όπως κοχύλια ή λίγη άμμος, μπογιές, είναι κάποια απ' τα υλικά που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ο μικρός καλλιτέχνης για το κολάζ του.
Και σ' αυτή τη δραστηριότητα δίνουμε ιδέες σχετικά με τα υλικά ή το περιεχόμενο του κολάζ, ενώ είναι σκόπιμο να ενθαρρύνουμε το παιδί μόλις το ολοκληρώσει, να κουβεντιάσουμε μαζί του  για τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τις αναμνήσεις και τα βιώματα που του ανακινεί η δημιουργία του. 


Και μαθαίνω: αφαιρετική και συνθετική σκέψη, περιγραφική ικανότητα, καλλιτεχνικές δεξιότητες



3. Μια συνέντευξη για τις καλοκαιρινές διακοπές:
Σε πολλά παιδιά αρέσει να υποδύονται τους δημοσιογράφους κάνοντας ερωτήσεις και να παίζουν παιχνίδια ερωταπαντήσεων με τους φίλους τους. Σ' αυτή τη δραστηριότητα μπορείτε να υποδυθείτε εναλλάξ και τους δυο ρόλους ή όχι ανάλογα με την επιθυμία τουυ παιδιού. Τις ερωτήσεις μπορεί να τις γράφει ο "δημοσιογράφος" αλλά και ο "συνεντευξιαζόμενος" για να υπάρχει και το στοιχείο της εκπληξης ή να δημιουργηθούν από κοινού ή εξ ημισείας. Αν χρειαστεί να βοηθήσουμε ένα παιδί μικρότερης ηλικίας στη δημιουργία ερωτήσεων ξεκινάμε την ερώτηση με λέξεις όπως "τι;", "πού", πώς" κλπ και το αφήνουμε να συνεχίσει. Τέλος για να γίνει πιο παιχνιδιάρικη η διαδικασία μπορούμε να γράψουμε τις ερωτήσεις σε χαρτάκια και να διαλέγουμε στην τύχη από ένα σακουλάκι μια-μια. 
Και μαθαίνω: επικοινωνιακές και γλωσσικές δεξιότητες, δημιουργική και αυθόρμητη σκέψη



4. Φτιάχνω ένα καλοκαιρινό κόμικ
Δεν πειράζει αν ούτε εσείς ούτε το παιδί σας έχετε ιδιαίτερη κλίση στη ζωγραφική ή το σχέδιο. Υπάρχουν στο διαδίκτυο ιστοσελίδες που με πολύ απλά βήματα μπορεί ο οποισδήποτε να φτιάξει ένα σκίτσο αγοριού, κοριστσιού ή κάποια ζώο. Προτρέψτε τον..εκολαπτόμενο σκιτσογράφο να διαλέξει τους ήρωες του κόμικ του και να τους ζωντανέψει στο χαρτί βάζοντας τους να κουβεντιάζουν για τις καλοκαιρινές τους διακοπές ή και για οτιδήποτε άλλο θέλει το παιδί.

Στο τέλος ενώστε όλα τα φύλλα με τα σκιτσάκια, φτιάξτε ένα εξώφυλλο μ' ένα χαρτόνι γράφοντας τον τίτλο της ιστορίας και κάνοντας ένα αντιπροσωπευτικό της ιστορίας σκίτσο και θα έχετε ένα βιβλιαράκι κόμικ.
Και μαθαίνω: φαντασία, δημιουργική σκέψη, λεπτή κινητικότητα, καλλιτεχνικές δεξιότητες, καλλιέργεια γραπτού λόγου.


Φαιδώρα Ρίζου
Ειδική Παιδαγωγός, ΜΑ






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου